COMPLET: Laboratoire de dramaturgie interdisciplinaire – Studio 303
9h30 à 12h30
Accédez à un espace d’échanges privilégié autour des outils
et des défis des dramaturges de différentes disciplines.Cet atelier est entièrement donné en anglais. Places limitées.
Priorité à ceux qui peuvent suivre la semaine complète.
Cette formation, offerte sous forme de laboratoire par trois dramaturges – Kathy Casey (danse), Dana Dugan (cirque) et Fatma Sarah Elkashef (théâtre) – reconnaît la dramaturgie comme une forme d’art en soi. À travers l’expérience et la pratique, l’atelier de quinze (15) heures aborde les meilleures pratiques en dramaturgie et leurs spécificité dans chacune des disciplines des arts de la scène.
Des questions ?
Contactez Studio 303
514 393-3771
info@studio303.ca
Formatrices
Née en Caroline du Nord, Kathy Casey a débuté sa carrière en danse en 1979 au sein de la Chicago Moving Company puis a dansé pour plusieurs chorégraphes avant de joindre le Lar Lubovitch Dance Company en 1984. En 1989, elle devient membre du Susan Marshall & Company. Kathy Casey a dansé en Europe, en Asie, en Amérique du Nord et elle continue de donner de nombreux ateliers à travers le Canada et les États-Unis. Elle est nommée directrice artistique de Montréal Danse en 1996. Aujourd’hui, elle collabore avec des chorégraphes et des dramaturges sur des œuvres créées pour la compagnie. Elle travaille aussi comme conseillère artistique auprès de chorégraphes indépendants.
Dana Dugan est une artiste de cirque, interprète, pédagogue et intellectuelle américaine basée à Montréal. Elle est membre fondatrice et a travaillé pour le Chicago Contemporary Circus Festival et le CirqueOFF. Dana a récemment complété sa maîtrise à l’université Concordia auprès d’un groupe de recherche s’intéressant au corps circassien et à la connaissance qu’il inclut et incarne. Elle continue ses explorations sur le corps circassien et les récits spéculatifs de la performance en tant que candidate au PhD à Concordia à l’automne 2018. Le travail de Dana reflète une intention de défendre des performances préoccupées par les enjeux sociaux et les discours alternatifs, queer, féministes et politiques cultivant le pouvoir sur la scène du cirque.
Fatma Sarah Elkashef est une artiste de théâtre, avant tout dramaturge, qui travaille au développement et à la création interdisciplinaire de nouvelles pièces. Elle enseigne des ateliers de laboratoire d’écriture interdisciplinaire avec Playwrights’ Workshop Montréal. Elle travaille régulièrement à l’École Nationale de Théâtre du Canada en tant que dramaturge, créatrice et enseignante et en 2016 elle a reçu le prix Bernard Amyot pour son enseignement à l’école. Sarah a récemment cocréé un spectacle familial de cirque Eat Sweet Feet et continue à travailler sur une installation et performance immersive, High Z, pour les planétariums, basée sur la découverte de l’accélération de l’expansion de l’univers, qui a reçu le Prix Nobel en 2011.
Cette formation, offerte par le Studio 303 en collaboration avec Playwrights’ Workshop Montréal et le Regroupement québécois de la danse (RQD), est rendue possible grâce au soutien financier d’Emploi-Québec.
ONLINE: INTERDISCIPLINARY DRAMATURGIC LAB
Open to artists of all disciplines. In English.
Capacity: 12 people, priority for full week attendance.
A laboratory gathering dramaturges from various disciplines to exchange best practices and fundamental aspects of live-art. There is no official training in dramaturgy, skills are nurtured by people through experimentation and creation. This training will be led by Kathy Casey (dance), Dana Dugan (circus) and Fatma Sarah Elkashef (theatre) and aims at creating a space for exchange around dramaturgical tools and challenges, in an interdisciplinary perspective. It is an opportunity to acknowledge dramaturgy as an art form.
You have questions ?
Join Studio 303
514 393-3771
info@studio303.ca
Trainers
Born in North Carolina, Kathy Casey began her dance career in 1979 with the Chicago Moving Company. Settled in New York in 1980, she danced for many choreographers before joining the Lar Lubovitch Dance Company in 1984. In 1989, she became a member of Susan Marshall & Company, with whom she had collaborated since 1981. From 1985-1989, she also assisted Mr. Lubovitch and Ms. Marshall in creation. Kathy Casey has danced in Europe, Asia, and North America and continues to give numerous workshops across Canada and the United States. Welcomed by Montréal Danse in 1991, she was appointed Artistic Director of the company in March 1996. A major portion of her work now is collaborating with choreographers on the dramaturgy of the works created for the company. In addition to her work with Montréal Danse, she also works as an artistic advisor with independent choreographers in the city.
Dana Dugan is an American circus artist, performer, pedagogue, and scholar based in Montreal. She was a founding member, programmer, project manager, and producer of the Chicago Contemporary Circus Festival and CirqueOFF. Dana recently completed her Master’s Degree at Concordia University under fellowship researching the circus body and its embodied knowledge. She will continue her research explorations and performance of the circus body and speculative performance narratives as a PhD student at Concordia, Fall 2018. Dana’s work reflects an agenda that advocates for socially conscious performances and alternative, queer, feminist, political narratives that cultivate agencies on the circus stage.
Fatma Sarah Elkashef is a theatre artist, primarily a dramaturg, working in new play development and interdisciplinary creation. At Playwrights’ Workshop Montréal she leads the Interdisciplinary Writer’s Lab in addition to various other projects. At the National Theatre School of Canada she often works across programs as a dramaturg, creator, and teacher and in 2016 received their Bernard Amyot Award for Teaching. Sarah recently co-created a circus show for families Eat Sweet Feet, and continues to work on High Z, an immersive performance installation for planetariums based on the 2011 Nobel prize winning discovery of the accelerating expansion of the universe. Prior to settling in Canada she was the Senior Reader at Soho Theatre in London, U.K. Sarah has also been an associate producer, company manager, literary associate and more in New York City. She is a graduate of Warwick University in English Literature and Theatre (U.K.), has an M.A. in Theatre from Hunter College (CUNY, NYC), and a Graduate Diploma in Communications from Concordia University (Montreal, Canada).
In collaboration with Playwrights’ Workshop Montréal and Regroupement québécois de la danse (RQD). With the support of Emploi-Québec.